Νέοι δρόμοι και γέφυρες που παρασύρθηκαν από το νερό της βροχής, έργα δημοπρατούνται χωρίς μελέτη, σπατάλες εκατομμυρίων για ανύπαρκτα έργα και κακοτεχνίες, εκατομμύρια σε δρόμο που κατασκεύαζαν… 770 μέτρα κάθε χρόνο
Έργα που μοιάζουν χάρτινα… Παραδόθηκαν και λίγο καιρό μετά τα πήρε το νερό ή έγιναν κατολισθήσεις και υποχωρήσεις του εδάφους. Έργα για τα οποία σπαταλήθηκαν δεκάδες εκατομμύρια ευρώ. Κάποια πληρώθηκαν χωρίς – όπως αποδείχτηκε- να γίνουν! Άλλα δημοπρατήθηκαν χωρίς οριστική μελέτη! Ενώ σε άλλα χρειάζεται να ξαναπληρωθεί ο μισός προϋπολογισμός για να αποκατασταθούν οι κατασκευαστικές αστοχίες, αν και ακόμα δεν έχουν ολοκληρωθεί!
Η ιστορία δεν αναφέρεται μόνο στα γεγονότα των τελευταίων ημερών στην Κρήτη, αλλά ξεκινά από πολύ παλιότερα.
Η ιστορία των δημοσίων έργων της Κρήτης επί 40 χρόνια ΠΑΣΟΚ-ΝΔ, μέχρι το 2015, μοιάζει με ένα κακόγουστο σίριαλ, το οποίο πάντα πληρώνει το κράτος, δηλαδή ο πολίτης. Ούτε δικαστικά ούτε πολιτικά κάποιος πλήρωσε για σπατάλη του δημοσίου χρήματος (με ό,τι αυτό συνεπάγεται), για σπατάλη πολλών δεκάδων, εκατομμυρίων ευρώ…
Το ερώτημα είναι, τί γίνεται με αυτές τις υποθέσεις, που έχει παρουσιάσει το Candia τα τελευταία χρόνια αλλά φυσικά και άλλα μέσα ενημέρωσης. Η διοίκηση έψαξε καθόλου αυτές τις υποθέσεις δημοσίων έργων στην Κρήτη; Κι αν τις έψαξε, τις έστειλε πακέτο στον εισαγγελέα; Καθώς είναι φανερό ότι κάποιοι δε σεβάστηκαν το δημόσιο χρήμα.
Να θυμίσουμε μόνο μερικές από τις υποθέσεις που παρουσίασε το Candia, τον Νοέμβριο του 2016:
-Από τα σχεδόν 300 χιλιόμετρα του ΒΟΑΚ τα τελευταία 40 χρόνια προχώρησαν μόνο τα 110 χιλιόμετρα, συμπεριλαμβανομένων των τμημάτων που έχουν δημοπρατηθεί αλλά δεν έχουν ακόμα υλοποιηθεί. Άγνωστο πόσο χρήμα έχει σπαταληθεί αυτά τα 40 χρόνια. Κυρίως, απροσδιόριστος ο αριθμός των ανθρώπων που έχασαν τη ζωή τους ακριβώς λόγω αυτών των παραλείψεων του κράτους και των εκπροσώπων του.
-Σ’ ένα κρίσιμο τμήμα του ΒΟΑΚ, το Γούρνες – Χερσόνησος, η δημοπρασία έγινε, εγκαταστάθηκε ο εργολάβος, αλλά χωρίς να υπάρχει οριστική μελέτη! Μάλλον παγκόσμια πρωτοτυπία, η μελέτη να οριστικοποιηθεί μετά την εγκατάσταση του κατασκευαστή…
– Η γέφυρα Χαμεζιου είναι ένα έργο συνολικά ένα έργο 841 μέτρων. Δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα, γράφαμε το 2016, αν και κατασκευάζεται από τα μέσα της δεκαετίας του 2000. Έχουν ήδη δαπανηθεί 10,5 εκατομμύρια ευρώ και χρειάζονται άλλα 4 εκατομμύρια ευρώ για την αποκατάσταση των κατασκευαστικών προβλημάτων και άλλα 2 εκατ. για το υπόλοιπο έργο! Συνολικά, δηλαδή, η γέφυρα των 841 μέτρων θα χρειαστούν 16,5 εκατ. ευρώ – τα 4 για αποκατάσταση των προβλημάτων στην κατασκευή- για να ολοκληρωθεί και πολύ περισσότερα από 10 χρόνια!
Για την ολοκλήρωσή της ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης υπέγραψε στις 3 Οκτωβρίου 2016 απόφαση χρηματοδότησης με 6 εκατ. ευρώ προκειμένου να βγει στον αέρα η διακήρυξη του έργου για την αποκατάσταση των προβλημάτων της μέχρι τώρα κατασκευής και της ολοκλήρωσής του.
-Στον ανισόπεδο κόμβο του Αμαρίου στην παράκαμψη Ρεθύμνου, πληρώθηκε ποσό 367.000 ευρώ για εργασίες που δεν έγιναν παρά μόνο στα χαρτιά! Όταν όμως έγινε ο έλεγχος βρέθηκε ότι ουδέποτε είχαν εκτελεστεί, με συνέπεια να ζητηθεί πίσω από την ΕΕ το συγκεκριμένο κονδύλι!
-Στο φράγμα Αποσελέμη, πριν καν ολοκληρωθεί, είχαν καταγραφεί προβλήματα, ζημιές και κατασκευαστικές αστοχίες. Η καταγραφή έγινε σε επίσημη έκθεση που δόθηκε στην πρώην διοίκηση του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης, και τα προβλήματα αποδόθηκαν σε κατασκευαστική αστοχία που εμφανίζεται λόγω κυρίως των βροχοπτώσεων, αλλά να χρεωθούν ευθύνες στον κατασκευαστή! Ποιος πλήρωσε;
Τα χάρτινα (νεόδμητα) έργα που πήρε η… βροχή!
Στις 10 Μαρτίου 2015 σημειώθηκαν έντονες βροχοπτώσεις σε όλη την Κρήτη. Στην περιοχή του δήμου Πλατανιά, στα Χανιά, οι καταστροφές ήταν τεράστιες αλλά όχι ανεξήγητες. Γέφυρα που είχε κατασκευαστεί πριν μερικούς μήνες παρασύρθηκε, δρόμοι εξαφανίστηκαν, διαλύθηκαν δίκτυα του βιολογικού καθαρισμού. Όλα αυτά καταγράφηκαν από το δημοσιογραφικό ρεπορτάζ και οι αρμόδιοι έκαναν δηλώσεις και αυτοψίες, ώστε να υποσχεθούν αποκατάσταση των ζημιών.
Το βασικό ερώτημα όμως δεν τέθηκε ή δεν τέθηκε για να αναζητηθούν ουσιαστικές απαντήσεις. Γιατί έγιναν όλες αυτές οι καταστροφές; Πώς, για παράδειγμα, παρασύρεται ένας δρόμος ή μια γέφυρα; Πώς εξαφανίζεται η γέφυρα ή το οδόστρωμα;
Ας δούμε μερικές από τις περιπτώσεις καταστροφών, μέσω των εκτιμήσεων που έκαναν τότε στο Candianews ειδικοί επιστήμονες, χρησιμοποιώντας εικόνες από παλιότερα βίντεο της Νέας Τηλεόρασης:
1. Μια καινούργια γέφυρα χωρίς σίδερα και θεμέλια!
Η γέφυρα του παράδρομου της εθνικής οδού στον Σκουτελώνα διαλύθηκε και παρασύρθηκε από τον ποταμό! Είχε παραδοθεί μόλις πριν λίγους μήνες, αλλά είναι φανερό ότι δεν είχε καθόλου σίδερα, παρά μόνο μπετόν, και δεν υπήρχαν θεμέλια. Σε τέτοια σημεία, όπως λένε οι μηχανικοί, η θεμελίωση γίνεται συνήθως με πασσάλους ή επί σταθερού υποβάθρου, όχι πάνω στα σαθρά και ασταθή φερτά υλικά της κοίτης ή της όχθης.
Ευτυχώς, η φύση κατέστρεψε την θανάσιμη παγίδα, αφού η γέφυρα θα κατέρρεε κάποια στιγμή υπό το βάρος κάποιου “τυχερού” οχήματος…
2.Ο δρόμος προς παραλία
Ο δρόμος προς παραλία παρασύρθηκε από τη ροή του ποταμού ο οποίος πλημμύρισε. Στην πραγματικότητα ήταν ένας παρόχθιος δρόμος χωρίς καμία προστασία των πρανών του.
Έχει οριοθετηθεί το ρέμα; Αν όχι πως επετράπη η κατασκευή τοιχίου αλλά και κτισμάτων σε απόσταση μικρότερη των 20 μέτρων από την όχθη; Ποιός αδειοδότησε τον παρόχθιο δρόμο και τον έθεσε σε δημόσια κυκλοφορία χωρίς προδιαγραφές; Από τις εικόνες είναι φανερό ότι έχει γίνει απλώς μια ασφαλτόστρωση, χωρίς την κατασκευή των απαιτούμενων στρωμάτων βάσης και υπόβασης, αλλά πάνω στο σαθρό υπόστρωμα φερτών και αμμωδών εδαφών;
3.Καταστροφές στο αποχετευτικό δίκτυο της ΔΕΥΑΒΑ.
Οι κύριοι αποχετευτικοί αγωγοί φαίνεται να έχουν «εγκιβωτιστεί» στα πρανή ή πολύ κοντά στην όχθη του Σπηλιανού με μια υποτυπώδη αγκύρωση με μπετόν. Άραγε, υπάρχει μελέτη προστασίας ή μόνο ένα «τοπογραφικό» όδευση; Εγκεκριμένοι περιβαλλοντικοί όροι ή οριοθέτηση του ρέματος; Ο αγωγός που εμφανίζεται πλησίον της ακτής και η διατομή του οδηγεί στο συμπέρασμα ότι αποτελεί την εκροή του Βιολογικού Καθαρισμού (επεξεργασμένων λυμάτων;) που, από όσα δηλώνει ο εκπρόσωπος της ΔΕΥΑΒΑ, αποτελεί τον αγωγό bypass, ο οποίος σε περίπτωση ανάγκης ή βλάβης οδηγεί τα ανεπεξέργαστα ή μερικώς επεξεργασμένα λύματα στη θάλασσα. Δεν γνωρίζουμε αν ο αγωγός αυτός εκβάλλει σε κάποιο βάθος και σε κάποια απόσταση από την ακτή.
Στο ρεπορτάζ αναφέρθηκε επίσης ότι στο Βιολογικό Καθαρισμό εισρέουν όχι λύματα αλλά όμβρια. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει σημαντικό πρόβλημα στο δίκτυο, που είτε δεν είναι χωριστικό είτε είναι κακοκατασκευασμένο είτε έχει υποστεί μεγάλες ζημιές από τις πλημμύρες ή άλλους λόγους.
Το έργο αυτό έχει μελετηθεί και κατασκευαστεί από τον ΟΑΔΥΚ και η λειτουργία και συντήρησή του γίνεται με Προγραμματική Σύμβαση μεταξύ ΔΕΥΑΒΑ και ΟΑΔΥΚ και τώρα με ΟΑΚ.
4.Παραλία Σκουτελώνα
Οι πλημμυρισμένες παραποτάμιες περιοχές δεν προκαλούν ιδιαίτερη εντύπωση, αφού αποτελούν φυσικό επακόλουθο ακραίων φαινομένων. Βεβαίως, όπως δηλώνουν και οι κάτοικοι , οι ανθρωπογενείς παρεμβάσεις επιτείνουν και μεγεθύνουν τα προβλήματα και επηρεάζουν ιδιοκτησίες και κυρίως κατοικίες, που συνήθως κτίζονται αυθαίρετα ή/και κατά παράβαση των οικοδομικών τους αδειών. Η επίλυση αυτών των προβλημάτων απαιτεί μελέτες, οριοθετήσεις, πολεοδομικό σχέδιο και βεβαίως τους απαραίτητους πόρους. Αλλά είναι κάτι αντιμετωπίσιμο!
Σε ό,τι αφορά την παραλία και τη διάβρωσή της από την πλημμυρική παροχή του ρέματος, είναι πάλι ένα αναμενόμενο φαινόμενο. Οι εκβολές των ρεμάτων πρέπει να παραμένουν ανοικτές, καθαρές από μπάζα και άλλα εμπόδια και να μην περιορίζονται από έργα, όπως ο δρόμος, που έχει υποστεί και αυτός σοβαρές ζημιές. Το κατακριτέο, επιλήψιμο και αυτό που χρήζει διόρθωσης και πιθανής απόδοσης ευθυνών είναι ότι ο παρόχθιος και εν συνεχεία παραλιακός δρόμος ΔΕΝ είναι κατασκευασμένος με κανενός είδους προδιαγραφές οδοποιίας. Από τις «τομές» που έχουν δημιουργήσει τα ορμητικά νερά είναι εμφανές ότι κάποια εκατοστά ασφάλτου έχουν στρωθεί επί του εδάφους της όχθης και επί της άμμου της παραλίας. Δεν υπάρχει ίχνος υπόβασης, βάσης ή έστω συμπύκνωσης (και πώς βεβαίως μπορεί αυτό να γίνει στην άμμο;) και το θέμα είναι πώς άραγε έγινε αυτή η εργολαβία, πόσο κόστισε, ποιος την επέβλεψε και ποιος την παρέλαβε;
5.Κατολισθήσεις στο ΒΟΑΚ – Κόμβος Κολυμπαρίου
Φαίνεται ότι υπάρχει σοβαρή αστοχία στην μελέτη και κυρίως στα γεωλογικά-γεωτεχνικά, όπως συμβαίνει σε πάμπολλες άλλες περιπτώσεις, σε όλο σχεδόν το μήκος και σε όλες τις κατηγορίες οδοποιίας.
6.Καθιζήσεις στον Επαρχιακό δρόμο από Δρακώνα σε Δελιανά.
Και πάλι τα σοβαρά αυτά γεωλογικά φαινόμενα αποτελούν αστοχίες, παραλείψεις μελετών αλλά και κακοτεχνίες στην κατασκευή των έργων.
Οι καταγγελίες του πρώην γενικού διευθυντή του ΟΑΝΑΚ
Υπάρχει και ένα άλλο κεφάλαιο, που αφορά στις καταγγελίες για κακοδιαχείριση αλλά και κακοδιοίκηση των έργων, σπατάλη δημοσίου χρήματος κα, που είχε κάνει το στέλεχος του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης, πρώην γενικός διευθυντής του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης, Θέμης Μαγκανάς. Καταγγελίες που αντί να διερευνηθούν είτε δικαστικά είτε πολιτικά και υπηρεσιακά, δεν είχαν άλλο αποτέλεσμα από το συνεχές κυνηγητό του ίδιου (δικαστικά και υπηρεσιακά) από την προηγούμενη διοίκηση!
Ο κ. Μαγκανάς είχε καταγγείλει αδιαφάνεια στη λειτουργία του Οργανισμού, σπατάλη χρημάτων, στην πραγματικότητα μια εξελισσόμενη διαπλοκή. Και μέχρι τώρα ουδείς ασχολήθηκε με την ουσία των καταγγελιών του, παρά μόνο για να διωχτεί ο ίδιος πειθαρχικά και να μηνυθεί!
Ο δρόμος της Μεσαράς
Να μην ξεχάσουμε και το δρόμο της Μεσαράς!
Γράφαμε τον Οκτώβριο του 2015:
“Ηράκλειο – Μεσαρά: Φτιάχνουν 770 μ. δρόμου κάθε χρόνο!- 30 χρόνια για 23,2 χλμ, όμως ο Αυγενάκης τα ρίχνει στη σημερινή κυβέρνηση!
Ένα έργο που “σέρνεται” πολιτικά και κατασκευαστικά για μια 30ετία και συζητιόταν σχεδόν από την αρχή της μεταπολίτευσης, ο δρόμος “Ηράκλειο- Μεσαρά”, επιχειρείται τώρα να πέσει στις “πλάτες” της σημερινής κυβέρνησης! Πρωταγωνιστής στην προσπάθεια ο “γνωστός ύποπτος” ανάλογων εγχειρημάτων, βουλευτής Ηρακλείου της ΝΔ, Λευτέρης Αυγενάκης, ο οποίος όχι μόνο επιχειρεί να διαστρέψει την ιστορία και την πραγματικότητα, αλλά να μας πείσει ότι δεν πρέπει να έχουμε και μνήμη! Σε μια από τις γνωστές κινήσεις εντυπωσιασμού του ο βουλευτής κατηγορεί την κυβέρνηση ότι “αδιαφόρησε προκλητικά για το έργο” και ότι “στερείται πολιτικής βούλησης, αδιαφορεί για την Κρήτη και τους πολίτες του Ηρακλείου και πολύ περισσότερο αδιαφορεί για τα δεκάδες θύματα που κινούνται στο οδικό δίκτυο της Κρήτης”!
Να θυμηθούμε, λοιπόν, ότι ο δρόμος κατασκευάζεται περίπου… 30 χρόνια! Από τα μέσα της δεκαετίας του 1980 μέχρι και το 2005 κατασκευάστηκαν 7,5 χιλιόμετρα, ώστε να φτάσει μέχρι την περιοχή της Αγίας Βαρβάρας! Υπάρχει ένα τμήμα μήκους 15,7 χιλιομέτρων, μέχρι το Καστέλι, το οποίο κατασκευάζεται μια δεκαετία. Δηλαδή, 30 χρόνια για 23,2 χιλιόμετρα, κι ακόμα έχουμε μέλλον!”